5.5.12

Noralie schrijft





























Vandaag is het 5 mei, bevrijdingsdag. We vieren dat we bevrijd zijn van de Duitsers, dat we niet meer in oorlog hoeven te leven. Tot op de dag van vandaag hebben wij Nederlanders sindsdien geen oorlog meer gekend. Eigenlijk is het in heel Europa de laatste jaren erg stil. Helaas kan niet iedereen dit zeggen en gaat er wereldwijd geen dag voorbij waarop er iemand niet in oorlog leeft. 

Vrijheid is een veelomvattend begrip. Voor ons vandaag betekent het dat we niet in oorlog hoeven we te leven. Het houdt ook in dat we grondrechten hebben en daarvan mogen genieten. We hebben namelijk de vrijheid om onze mening te uiten, zelf te weten wat we geloven, een eigen keuze te maken met wie we trouwen, enzovoort. Als voorbereiding op mijn reis naar India lees ik verschillende boeken. Momenteel ben ik bezig in een boek over mensenhandel en slavernij en ik kwam een passage tegen dat ik graag wil delen:

‘... Ben ik dan niet je meester? Heb ik niet twaalfhonderd dollar voor jou betaalt, contant, voor alles wat er in jouw vervloekte zwarte omhulse zit? Ben je dan niet met lichaam en ziel van mij?’ zei hij, terwijl hij Tom een harde schop met zijn zware laars gaf - ‘Zeg eens!’

Op het dieptepunt van lichamelijk lijden en vernederende onderdrukking riepen deze woorden in Toms ziel een gevoel van blijdschap en overwinning wakker. Hij kwam plotseling recht overeind, keek met een oprechte blik naar de hemel, en terwijl het bloed op zijn gezicht zich mengde met zijn tranen, riep hij uit: ‘Nee! Nee! Nee! Mijn ziel is niet van u, meester! Mijn ziel is niet door u gekocht, want die kunt u niet kopen! Mijn ziel is gekocht en betaal door Iemand die in staat is mijn ziel te bewaren - het maakt niet uit wat u doet, u kunt mij niet schaden!’

Uit: De hut van oom Tom

Dit stukje laat een hele andere dimensie zien van vrijheid. Tom heeft het over zijn ziel die gekocht en betaald is door Jezus. Jezus wil ons uiteindelijk ├ęchte vrijheid geven. Momenteel leven we onder het juk van de zonde en zondigen we omdat het als het ware als een soort vloek over onze levens ligt. We leven dan wel niet in oorlog, maar onze ziel leeft zeker niet in vrijheid. Jezus wil ons die vrijheid geven. Hij koopt onze ziel door zelf te sterven aan een kruis. Paulus spreekt er ook over in Galaten 5:1 ‘Christus heeft ons bevrijd opdat wij in vrijheid zouden leven’.

Voor mij persoonlijk betekent dit dat ik niet hoef te voldoen aan de maatstaven van de wereld. Het is niet zo dat ik pas echt iemand ben wanneer ik een goede carriere heb. Ik denk en denk, maar merk dat ik het heel lastig vind om nu concreet uit te leggen wat de vrijheid die ik van Jezus heb gekregen nu eigenlijk voor mij betekent. Het is een bepaald gevoel, een gevoel van vrij zijn en het voelt heerlijk! Ik geloof zeker dat elk mens andere behoefte heeft en een ander ‘soort’ vrijheid nodig heeft. Vraag God welke vrijheid Jezus jou kan bieden, want een leven met Jezus is een leven in vrijheid.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten